Serveur d'exploration sur Mozart

Attention, ce site est en cours de développement !
Attention, site généré par des moyens informatiques à partir de corpus bruts.
Les informations ne sont donc pas validées.

Poétique et sémiotique du titre musical

Identifieur interne : 000084 ( PascalFrancis/Curation ); précédent : 000083; suivant : 000085

Poétique et sémiotique du titre musical

Auteurs : Claude Dauphin

Source :

RBID : Francis:11-0313514

Descripteurs français

English descriptors

Abstract

The usual basic terms as allegro, adagio, presto, used for naming the parts of Mozart's sonatas, Beethoven's concertos or Brahms' symphonies could be interpreted as fact of total abstraction either of absolute concrete process. Those movement headings express a state of the human soul and emotional mood likewise the constitution of the music as object. In this article I use the word of autonymy to qualify the association of the content and the form characterizing this type of musical works and the manner for naming them. Nevertheless the question of titles could not be resumed by this specific paradox because a history of referential designation between musical works and the external world existed also. In this type of work the link between music and facts is operated by the metaphorical title. It is the common path used by the French composers from Couperin to Debussy, from Rameau to Messiaen as we can see in those colourful titles: Le Rossignol en amour, Les Langueurs tendres, Les Moissonneuses, L'Entretien des Muses, Les Fées sont d'exquises danseuses, Couleurs de la Cité céleste. Could we see the French manner as a national musical feature associated with picturesque facts and, at the opposite side, the Italian and German style connected with formal and architectural representation? So the title would be not simply a symbol of the musical expressive individual project but an icon of the links between the art and the world.
pA  
A01 01  2    @0 1708-2307
A05       @2 36
A06       @2 3
A08 01  1  FRE  @1 Poétique et sémiotique du titre musical
A09 01  1  FRE  @1 Le titre des œuvres : accessoire, complément ou supplément
A11 01  1    @1 Dauphin (Claude)
A12 01  1    @1 PAQUIN (Nycole) @9 ed.
A20       @1 11-22
A21       @1 2008
A23 01      @0 FRE
A24 01      @0 eng
A43 01      @1 EN_LIGNE @5 354000602322210001
A44       @0 0000 @1 © 2011 INIST-CNRS. All rights reserved. Tous droits réservés © Département des arts et lettres - Université du Québec à Chicoutimi, 2008
A45       @0 17
A47 01  1    @0 11-0313514
A60       @1 P
A61       @0 A
A64 01  2    @0 Protée
A65       @0 07
A66 01      @0 CAN
A99       @0 $$URL.http://id.erudit.org/iderudit/019630ar
C01 01    ENG  @0 The usual basic terms as allegro, adagio, presto, used for naming the parts of Mozart's sonatas, Beethoven's concertos or Brahms' symphonies could be interpreted as fact of total abstraction either of absolute concrete process. Those movement headings express a state of the human soul and emotional mood likewise the constitution of the music as object. In this article I use the word of autonymy to qualify the association of the content and the form characterizing this type of musical works and the manner for naming them. Nevertheless the question of titles could not be resumed by this specific paradox because a history of referential designation between musical works and the external world existed also. In this type of work the link between music and facts is operated by the metaphorical title. It is the common path used by the French composers from Couperin to Debussy, from Rameau to Messiaen as we can see in those colourful titles: Le Rossignol en amour, Les Langueurs tendres, Les Moissonneuses, L'Entretien des Muses, Les Fées sont d'exquises danseuses, Couleurs de la Cité céleste. Could we see the French manner as a national musical feature associated with picturesque facts and, at the opposite side, the Italian and German style connected with formal and architectural representation? So the title would be not simply a symbol of the musical expressive individual project but an icon of the links between the art and the world.
C01 02    FRE  @0 Les indications de mouvements, allegro, adagio, presto, qui désignent les parties des sonates de Mozart, des concertos de Beethoven ou des symphonies de Brahms ont ceci de remarquable qu'elles pourraient aussi bien relever de l'abstraction la plus radicale que de la concrétisation la plus absolue. Ces intitulés expriment un état d'esprit, une disposition émotive, autant qu'ils énoncent la constitution de la musique. Je qualifie d'autonyme l'association du contenu et de la forme qui spécifie ces oeuvres et les procédés de leur intitulation. Mais la problématique des titres musicaux ne se résume pas à ce seul paradoxe car il existe bien, en contrepartie, une tradition du titre référentiel qui, à lui seul, semble se charger de toute la métaphore de l'oeuvre. De Couperin à Debussy, de Rameau à Messiaen, nous baignons dans une poétique de la caractérisation, de l'impression, du récit et de l'image : Le Rossignol en amour, Les Langueurs tendres, Les Moissonneuses, L'Entretien des Muses, Les Fées sont d'exquises danseuses, Couleurs de la Cité céleste. Au-delà de cette catégorisation, il apparaît que le titre musical formel est relié à une esthétique résolument italo-allemande alors que la sensibilité française, plus visuelle qu'auditive, plus pittoresque qu'architecturale, privilégie l'intitulé référentiel. Ainsi, le titre ne se limiterait peut-être pas à la désignation de l'oeuvre musicale… Il dévoile la culture d'appartenance du compositeur et annonce une conception de l'art.
C02 01  L    @0 52467 @1 XIV
C02 02  L    @0 524
C03 01  L  FRE  @0 Poétique @2 NI @5 01
C03 01  L  ENG  @0 Poetics @2 NI @5 01
C03 02  L  FRE  @0 Sémiotique @2 NI @5 02
C03 02  L  ENG  @0 Semiotics @2 NI @5 02
C03 03  C  FRE  @0 Musique @5 03
C03 03  C  ENG  @0 Music @5 03
C03 04  L  FRE  @0 Culture @2 NI @5 04
C03 04  L  ENG  @0 Culture @2 NI @5 04
N21       @1 213

Links toward previous steps (curation, corpus...)


Links to Exploration step

Francis:11-0313514

Curation

No country items

Claude Dauphin
<affiliation>
<wicri:noCountry>no AF</wicri:noCountry>
</affiliation>

Le document en format XML

<record>
<TEI>
<teiHeader>
<fileDesc>
<titleStmt>
<title xml:lang="fr" level="a">Poétique et sémiotique du titre musical</title>
<author>
<name sortKey="Dauphin, Claude" sort="Dauphin, Claude" uniqKey="Dauphin C" first="Claude" last="Dauphin">Claude Dauphin</name>
<affiliation>
<wicri:noCountry>no AF</wicri:noCountry>
</affiliation>
</author>
</titleStmt>
<publicationStmt>
<idno type="wicri:source">INIST</idno>
<idno type="inist">11-0313514</idno>
<date when="2008">2008</date>
<idno type="stanalyst">FRANCIS 11-0313514 INIST</idno>
<idno type="RBID">Francis:11-0313514</idno>
<idno type="wicri:Area/PascalFrancis/Corpus">000066</idno>
<idno type="wicri:Area/PascalFrancis/Curation">000084</idno>
</publicationStmt>
<sourceDesc>
<biblStruct>
<analytic>
<title xml:lang="fr" level="a">Poétique et sémiotique du titre musical</title>
<author>
<name sortKey="Dauphin, Claude" sort="Dauphin, Claude" uniqKey="Dauphin C" first="Claude" last="Dauphin">Claude Dauphin</name>
<affiliation>
<wicri:noCountry>no AF</wicri:noCountry>
</affiliation>
</author>
</analytic>
<series>
<title level="j" type="main">Protée</title>
<idno type="ISSN">1708-2307</idno>
<imprint>
<date when="2008">2008</date>
</imprint>
</series>
</biblStruct>
</sourceDesc>
<seriesStmt>
<title level="j" type="main">Protée</title>
<idno type="ISSN">1708-2307</idno>
</seriesStmt>
</fileDesc>
<profileDesc>
<textClass>
<keywords scheme="KwdEn" xml:lang="en">
<term>Culture</term>
<term>Music</term>
<term>Poetics</term>
<term>Semiotics</term>
</keywords>
<keywords scheme="Pascal" xml:lang="fr">
<term>Poétique</term>
<term>Sémiotique</term>
<term>Musique</term>
<term>Culture</term>
</keywords>
<keywords scheme="Wicri" type="topic" xml:lang="fr">
<term>Musique</term>
<term>Culture</term>
</keywords>
</textClass>
</profileDesc>
</teiHeader>
<front>
<div type="abstract" xml:lang="en">The usual basic terms as allegro, adagio, presto, used for naming the parts of Mozart's sonatas, Beethoven's concertos or Brahms' symphonies could be interpreted as fact of total abstraction either of absolute concrete process. Those movement headings express a state of the human soul and emotional mood likewise the constitution of the music as object. In this article I use the word of autonymy to qualify the association of the content and the form characterizing this type of musical works and the manner for naming them. Nevertheless the question of titles could not be resumed by this specific paradox because a history of referential designation between musical works and the external world existed also. In this type of work the link between music and facts is operated by the metaphorical title. It is the common path used by the French composers from Couperin to Debussy, from Rameau to Messiaen as we can see in those colourful titles: Le Rossignol en amour, Les Langueurs tendres, Les Moissonneuses, L'Entretien des Muses, Les Fées sont d'exquises danseuses, Couleurs de la Cité céleste. Could we see the French manner as a national musical feature associated with picturesque facts and, at the opposite side, the Italian and German style connected with formal and architectural representation? So the title would be not simply a symbol of the musical expressive individual project but an icon of the links between the art and the world.</div>
</front>
</TEI>
<inist>
<standard h6="B">
<pA>
<fA01 i1="01" i2="2">
<s0>1708-2307</s0>
</fA01>
<fA05>
<s2>36</s2>
</fA05>
<fA06>
<s2>3</s2>
</fA06>
<fA08 i1="01" i2="1" l="FRE">
<s1>Poétique et sémiotique du titre musical</s1>
</fA08>
<fA09 i1="01" i2="1" l="FRE">
<s1>Le titre des œuvres : accessoire, complément ou supplément</s1>
</fA09>
<fA11 i1="01" i2="1">
<s1>Dauphin (Claude)</s1>
</fA11>
<fA12 i1="01" i2="1">
<s1>PAQUIN (Nycole)</s1>
<s9>ed.</s9>
</fA12>
<fA20>
<s1>11-22</s1>
</fA20>
<fA21>
<s1>2008</s1>
</fA21>
<fA23 i1="01">
<s0>FRE</s0>
</fA23>
<fA24 i1="01">
<s0>eng</s0>
</fA24>
<fA43 i1="01">
<s1>EN_LIGNE</s1>
<s5>354000602322210001</s5>
</fA43>
<fA44>
<s0>0000</s0>
<s1>© 2011 INIST-CNRS. All rights reserved. Tous droits réservés © Département des arts et lettres - Université du Québec à Chicoutimi, 2008</s1>
</fA44>
<fA45>
<s0>17</s0>
</fA45>
<fA47 i1="01" i2="1">
<s0>11-0313514</s0>
</fA47>
<fA60>
<s1>P</s1>
</fA60>
<fA61>
<s0>A</s0>
</fA61>
<fA64 i1="01" i2="2">
<s0>Protée</s0>
</fA64>
<fA65>
<s0>07</s0>
</fA65>
<fA66 i1="01">
<s0>CAN</s0>
</fA66>
<fA99>
<s0>$$URL.http://id.erudit.org/iderudit/019630ar</s0>
</fA99>
<fC01 i1="01" l="ENG">
<s0>The usual basic terms as allegro, adagio, presto, used for naming the parts of Mozart's sonatas, Beethoven's concertos or Brahms' symphonies could be interpreted as fact of total abstraction either of absolute concrete process. Those movement headings express a state of the human soul and emotional mood likewise the constitution of the music as object. In this article I use the word of autonymy to qualify the association of the content and the form characterizing this type of musical works and the manner for naming them. Nevertheless the question of titles could not be resumed by this specific paradox because a history of referential designation between musical works and the external world existed also. In this type of work the link between music and facts is operated by the metaphorical title. It is the common path used by the French composers from Couperin to Debussy, from Rameau to Messiaen as we can see in those colourful titles: Le Rossignol en amour, Les Langueurs tendres, Les Moissonneuses, L'Entretien des Muses, Les Fées sont d'exquises danseuses, Couleurs de la Cité céleste. Could we see the French manner as a national musical feature associated with picturesque facts and, at the opposite side, the Italian and German style connected with formal and architectural representation? So the title would be not simply a symbol of the musical expressive individual project but an icon of the links between the art and the world.</s0>
</fC01>
<fC01 i1="02" l="FRE">
<s0>Les indications de mouvements, allegro, adagio, presto, qui désignent les parties des sonates de Mozart, des concertos de Beethoven ou des symphonies de Brahms ont ceci de remarquable qu'elles pourraient aussi bien relever de l'abstraction la plus radicale que de la concrétisation la plus absolue. Ces intitulés expriment un état d'esprit, une disposition émotive, autant qu'ils énoncent la constitution de la musique. Je qualifie d'autonyme l'association du contenu et de la forme qui spécifie ces oeuvres et les procédés de leur intitulation. Mais la problématique des titres musicaux ne se résume pas à ce seul paradoxe car il existe bien, en contrepartie, une tradition du titre référentiel qui, à lui seul, semble se charger de toute la métaphore de l'oeuvre. De Couperin à Debussy, de Rameau à Messiaen, nous baignons dans une poétique de la caractérisation, de l'impression, du récit et de l'image : Le Rossignol en amour, Les Langueurs tendres, Les Moissonneuses, L'Entretien des Muses, Les Fées sont d'exquises danseuses, Couleurs de la Cité céleste. Au-delà de cette catégorisation, il apparaît que le titre musical formel est relié à une esthétique résolument italo-allemande alors que la sensibilité française, plus visuelle qu'auditive, plus pittoresque qu'architecturale, privilégie l'intitulé référentiel. Ainsi, le titre ne se limiterait peut-être pas à la désignation de l'oeuvre musicale… Il dévoile la culture d'appartenance du compositeur et annonce une conception de l'art.</s0>
</fC01>
<fC02 i1="01" i2="L">
<s0>52467</s0>
<s1>XIV</s1>
</fC02>
<fC02 i1="02" i2="L">
<s0>524</s0>
</fC02>
<fC03 i1="01" i2="L" l="FRE">
<s0>Poétique</s0>
<s2>NI</s2>
<s5>01</s5>
</fC03>
<fC03 i1="01" i2="L" l="ENG">
<s0>Poetics</s0>
<s2>NI</s2>
<s5>01</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="L" l="FRE">
<s0>Sémiotique</s0>
<s2>NI</s2>
<s5>02</s5>
</fC03>
<fC03 i1="02" i2="L" l="ENG">
<s0>Semiotics</s0>
<s2>NI</s2>
<s5>02</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="C" l="FRE">
<s0>Musique</s0>
<s5>03</s5>
</fC03>
<fC03 i1="03" i2="C" l="ENG">
<s0>Music</s0>
<s5>03</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="L" l="FRE">
<s0>Culture</s0>
<s2>NI</s2>
<s5>04</s5>
</fC03>
<fC03 i1="04" i2="L" l="ENG">
<s0>Culture</s0>
<s2>NI</s2>
<s5>04</s5>
</fC03>
<fN21>
<s1>213</s1>
</fN21>
</pA>
</standard>
</inist>
</record>

Pour manipuler ce document sous Unix (Dilib)

EXPLOR_STEP=$WICRI_ROOT/Wicri/Musique/explor/MozartV1/Data/PascalFrancis/Curation
HfdSelect -h $EXPLOR_STEP/biblio.hfd -nk 000084 | SxmlIndent | more

Ou

HfdSelect -h $EXPLOR_AREA/Data/PascalFrancis/Curation/biblio.hfd -nk 000084 | SxmlIndent | more

Pour mettre un lien sur cette page dans le réseau Wicri

{{Explor lien
   |wiki=    Wicri/Musique
   |area=    MozartV1
   |flux=    PascalFrancis
   |étape=   Curation
   |type=    RBID
   |clé=     Francis:11-0313514
   |texte=   Poétique et sémiotique du titre musical
}}

Wicri

This area was generated with Dilib version V0.6.20.
Data generation: Sun Apr 10 15:06:14 2016. Site generation: Tue Feb 7 15:40:35 2023